Bästa sättet att hantera stress

Hej fina! 
Jag har haft lov ett par dagar kan man säga. Jag hade en tenta i onsdags och min nästa kurs börjar imorgon. Det betyder att jag imorgon har gått längre, än vad jag har kvar på min utbildning. Tokigt tokigt! 
Detta blir första terminen som jag har flera kurser samtidigt. 3 stycken som sträcker sig hela våren. De är:
1. Statistik och arbetsmetoder  
2. Coaching (och jag ska få ha en klient som jag coachar under 10 veckor!!) 
3. B-uppsatts om en forskare inom positiv psykologi
 
 
Jag känner en mix av nervositet och iver. Coachkursen har jag sett fram emot enda sen jag börja. Och positiv psykologi... detta ämne som jag älskar som att det vore en hobby. Jag tror det kommer bli en otroligt spännande, utvecklande och intressant termin. Samtidigt känner jag mid rädd för att jag ska bli sådär stressad som jag vet att jag kan bli. Jag vill inte må så som jag gjorde under hösten igen. Men det fantastiska är att min utbildning lärt mig hur jag ska lösa exakt såna här problem.
Jag har förstått att det finns två saker som är enormt viktiga för att förebygga och förhindra stress. Så simpelt är det faktiskt. Träning och vänner. Mitt problem under hösten, och som alltid, är att när jag blir stressad så isolerar jag mig. Jag prioriterar bort dessa två livsviktiga ingredienser. Jag lägger skolan först och känner inte att jag har tid för gym och vinkvällar. Jag tror att jag ska bli mer stressad av att umgås och träna men forskningen säger att effekten blir tvärt om. Om du, som jag, vill bli bättre på att hantera skola och jobb, se då till att du får in detta i din kalender.
 
1. Träning.
Det finns nog en generell ide om att när man är stressad så ska man ta ett långt bad, slappa och ta det lugnt. Men det bästa att göra är nog snarare att hålla sig aktiv aktiv!
Visste ni att fysisk träning har samma effekt (om inte bättre effekt) som antideppresiva? Motionsträning kan alltså ta en upp ur en depression! Är inte det helt otroligt? Då förstår man också vilken enorm påverkan träning har på vårt psyke och välmående. 30 minuter rekomenderas för maximal endorfin kick - det är ju inte ens särskilt länge! Det har vi alla tid med, det kan vi alla härda ut. Vi förtjänar att ge oss själva den tiden, och den kommer ge oss så mycket tillbaka.


2.  Vänner. 

Jag är som sagt duktigt på att isolera mig själv när jag är stressad, för jag känner att jag inte har tid att umgås. Jag tror att jag ska bli mer stressad av att träffa mina vänner men det är ju faktiskt tvärt om. Faktum är att ju mer ensam och isolerad man känner sig desto känsligare är man för stress. Det finns inte något som är så lugnande för vårt central nervsystem som just att umgås med folk. Kroppskontakt och beröring är också bra för oss. Så krama dina vänner, din familj, pussa på din partner lite extra när du har det hektiskt i skolan eller på jobbet - inte bara är det mysigt, det skapar också hormoner som förminskar stress. 
 
 
#1 - Julia

Har precis börjat studera på högskola och vet att det kommer vara perioder som är mer hektiska så de här tipsen är jättegivande! Vill typ spara var enda en av dina inlägg, du skriver så bra Eira! du får mig alltid att fundera, reflektera och framför allt bli inspirerad!

#2 - Julia Calme

Blir så glad varje gång jag kikar in och en massa nya inlägg dykt upp😁 Hoppas du har det bra kompis💗

Välkommen till min blogg! Jag heter Eira, jag är 22 år och bor i Göteborg. Jag är inne på mitt andra år på programmet Psykologisk Coach där jag pluggar positiv psykologi och hjärnan. I min blogg skriver jag en hel del om vad vi kan göra för att må bättre med oss själva, främst genom att boosta självkänsla och självförtroende. Utöver det så delar jag med mig av vardagsliv, tankar, reflektioner, min kärlek för resande, och mitt distansförhållande till en Amerikan. Kontakt mig på: eiralj@hotmail.com