Så sätter du upp ett mål som håller dig motiverad - länge

Undra hur många gånger man har startat "sitt nya liv" egentligen. Jag har nog gjort det lika många gånger som det finns måndagar på ett år. Efter tillräckligt många misslyckanden och glömda nyårslöften så kan man ju nästan tappa tron på att man kan genomföra det man bestämmer sig för. I år hörde jag riktigt många som inte satte upp ett nyårslöfte. Anledningen var inte att de inte hade ett mål eller något de ville utveckla, utan snarare att "det ju ändå inte blir av". Men så finns det också otroligt många gånger under ens liv som man faktiskt uppnått sina mål och drömmar. Vad gör skillnaden? Vad är det som gör att vissa löften blir glömda redan efter en vecka, och vissa förverkligar man. Hur sätter man upp ett mål där både motivation och ansträngning är långvarig? Enligt forkning bör man fokusera på detta om man vill lyckas:

Ambivalens
Det är bevisat att den största anledningen till att människor inte genomför sina mål och önskningar är för att de är ambivalenta. Vi vill sluta äta onyttigt - men ändå inte för det är gott. Man vill bryta en vana - men samtidigt stanna kvar. Skriv ner för och nackdelar med både det nuvarande läget och det önskade läget. Gör listora så långa du bara kan och väg dem mot varandra. När vi ser att fördelarna blir fler på den ena sidan kommer ambivalensen att tippa över och göra oss mer redo för förändring.
 
Sätt ett mål som är tillräckligt utmanande och specifikt
Undersökningar visar att att svårighetsgraden av ett mål är kopplat till ansträngning och troligheten att lyckas. Om ett mål är för lätt eller för svårt så ger vi upp. Men när ett mål är tillräckligt avancerat så skapar det en vilja utmana oss själva. Sätt realistiska delmål. En koppling finns också till hur tydligt ett mål är. Om det är möjligt är det är bra om du kan veta exakt när målet är uppnått. Exempelvis, istället för att sätta målet "jag vill kunna springa långa distanser", sätt upp målet "jag vill kunna springa 1 mil". Istället för att säga "jag vill bli rik" bestäm dig för hur mycket du vill tjäna.
 
 

Ha "rätt" anledningar
Forskning säger att det är mer troligt att lyckas med något som känns viktigt för oss. Alltså när motivationen bygger på något vill själva vill, snarare än att göra det för yttre faktorer. Om du exempelvis vill gå ner i vikt är det större sannolikhet att lyckas om grunden är att det är något DU kommer må bra av, snarare än att du vill vara snygg för någon annan, göra det pågrund av press från samhället eller jakt efter bekräftelse. Det är mindre sannolikt att bedriva ett mål som bygger på känslor som skam, ilska, oro eller att undgå bestraffning. Och det är större sannolikhet att lyckas med med något som känns viktigt för oss, något som känns roligt, utvecklande och givande. Fundera också över vad du vill att det önskade målet kommer ge dig, och hur det kommer få dig att känna. Varför är det viktigt?

Självförtroende
Att tro på sin egen förmåga att lyckas kan göra så att vi sätter upp svårare, större mål, det kan öka ansträngning, åtagange, uthållighet samt sannolikhet att nå det vi önskar. Tips på hur du ökar tron på dig själv hittar du här


#1 - Bella

Bra skrivet! :D

Välkommen till min blogg! Jag heter Eira, jag är 22 år och bor i Göteborg. Jag är inne på mitt andra år på programmet Psykologisk Coach där jag pluggar positiv psykologi och hjärnan. I min blogg skriver jag en hel del om vad vi kan göra för att må bättre med oss själva, främst genom att boosta självkänsla och självförtroende. Utöver det så delar jag med mig av vardagsliv, tankar, reflektioner, min kärlek för resande, och mitt distansförhållande till en Amerikan. Kontakt mig på: eiralj@hotmail.com