Hur sociala media kan påverka dig negativt - och vad du kan göra åt det

Sociala medier är ett ständigt samtalsämne. Jag tror att många utav oss innerst inne kanske känner att det inte är så bra för psyket. Fler och fler riktigt kända instagrammare lägger ner sina konton och öppnar upp om hur tomma de faktiskt känner sig, och hur falska deras media-liv är. Men man är ju som besatt! Kanske behöver vi inte utesluta sociala medier helt, men istället sträva efter att hitta balans, distans och kritiskt tänkande när vi skrollar genom bilder. Försök hitta metoder för hur du kan hantera pressen. Här är några saker jag gör för att inte slukas med i media hetesen:

- Ladda ner appen Moment: Appen håller reda på din smartphone användning och låter dig sätta upp dagliga gränser och varningsalarm när du går över tiden

- Kritiskt tänkande: Vi lär oss i skolan att ha kritiskt tänkande när vi läser information på nätet. Jag tänker att vi borde anamma samma tänk när vi skrollar genom instagram bilder. Sociala media ger oss bara en liten glit av helheten. Vi får se 1 av kanske 20 tagna selfies. Vi ser enbart de bästa vinklarna, delarna, stunderna. Vi vet inte om personerna kanske gråter på insidan. De kanske inte alls är lyckligare än du. Sociala medier är en önskevärld, inte verkligheten.

- Följ konton du mår bra av: Vi klagar på att sociala medier bidrar till kroppskomplex och dålig självkänsla. Men det positiva med många appar är ju att vi faktiskt har full kontroll över vilka vi följer, och vilka budskap vi får in under en dag! Det kan man ju lika gärna använda till en fördel genom att följa konton som ökar självförtroendet snarare än något annat. Avfölj konton
som negativa för din självbild och försök hitta konton som boostar dig. Här här här här här och här är några förslag.

- En sak i taget: Iställer för att hoppa mellan flikar och appar - ta en i taget. Ha som regel alltid bara uppe en flik på din dator eller telefon åt gången. Det konstanta mulitaskandet gör oss stressade.
 
- Mindfulness: Försök att ta så mycket tid som möjligt under dagen till att leva i nuet. Lämna telefonen hemma ibland eller sätt den på flygplansläge när du är med vänner. Det faktiskt en underbar frihetskänsla när jag vet att folk inte kan nå mig, och jag äger min tid helt själv.


Bevisad negativ effekt av sociala media: 
- Ju mer sociala medier användning man har desto troligare är det att man känner sig ensam
- Deprimmerade har än betydligt högre användning av sociala medier - men det är oklart om sociala medier skapar depression eller om depression leder till högre användning
- Vi människor jämför oss med varandra, oavsätt om vi vill eller inte. När det leder till känsla av otillräcklighet kan det i sin tur leda till låg självkänsla och depression.  
- Sociala media kan skapa koncentrationssvårigheter och stress
- Det kan skapa missnöje med sig själv, sitt liv och sin partner
- Ångest relaterade sjukdommar har ökat i samband med användning av smartphones
- Studier har visat att man kan bli gladare av att dra ner på användning
Välkommen till min blogg! Jag heter Eira, jag är 22 år och bor i Göteborg. Jag är inne på mitt andra år på programmet Psykologisk Coach där jag pluggar positiv psykologi och hjärnan. I min blogg skriver jag en hel del om vad vi kan göra för att må bättre med oss själva, främst genom att boosta självkänsla och självförtroende. Utöver det så delar jag med mig av vardagsliv, tankar, reflektioner, min kärlek för resande, och mitt distansförhållande till en Amerikan. Kontakt mig på: eiralj@hotmail.com