Do not anticipate trouble or worry about what may never happen. Keep in the sunlight.

Heeej på er!
Förlåt för att det står tomt här. Jag har otroligt mycket i skolan och då går all tid och kraft till det - och att hålla mig själv någorlunda sane och på jorden. Under hektiska perioder så behöver jag verkligen mig själv och anti-stress rutiner. Det var ju ett av mina mål för 2017 att just lära mig att hantera prestationsångest bättre. Det blev himla hyckleri att plugga välmående men vara sönderstressad själv och jag fick nog av det. Mitt liv pågår just nu och varje dag är viktig. Förut var mina studier viktigare än hur jag mår men jag har bytt placering på dem nu.  Jag har tvingat mig själv att avsätta plugg-tid för att fokusera på egen-tid (som träning) och jag mår så mycket bättre! Pressen från skolan blir högre men min stress blir mindre. Ibland när den dyker upp så lyckas jag släcka den igen. Jag sover bättre, jag tar tid för vänner igen. Stegvis känner jag mig mer balanserad och stabil. Jag har en check-lista som jag kryssar av varje dag med punkter för att hålla mig mentalt stark, och det är nog tack vare den som jag känner en så stor förbättring. Jag kanske kan dela den i nästa inlägg. 
Jag ville bara säga hej egentligen och berätta att jag skriver så fort det finns rum för det. Förhoppningsvis blir det snart. Nu ska jag sova, så jag kan checka av mina 8 timmar!
Kramar

Mind. Body. Soul.

Under största delen av mitt så har jag sett mig själv som en rätt så ohälsosam person. Jag äter helt okej men har varit himla dålig på att hålla mig fysiskt aktiv. Jag var alltid sämst på idrotten, alltid rädd för bollen. Varit avundsjuk på dem som springer men aldrig varit en utav dom. Jag har haft så många gymkort under årens lopp som bara kostat pengar. Ärligt talat så har jag alltid tyckt mycket om min kropp, och jag skäms för att säga det, men jag har också andvänt det som anledning till att inte "behöver träna." När jag väl tränat så har jag mest gjort det för att jag vet att jag borde, men aldrig av ren vilja och glädje. 
Jag är så tacksam över att jag fått bättre förståelse för varför träning är så viktigt. Helt plötsligt ser jag mig som en hälsosam människa. Jag är en av dom som längtar till gymmet. Vad hände? 
Motion är något som diskuterats i nästan vartenda kurs som jag haft om välmående. Mitt förhållande till träning är helt annorlunda idag pågrund av det. Jag är mer informerad. Det har också gjort att min motivation är mycket högre, för mina anledningar till att träna är av helt andra grunder. Att ändra mitt mindset kring träning har varit A och O för mig. Såhär ser jag på träning idag:
 

- All träning är bra träning
: Tidigare har jag haft ett "allt eller inget" mindset. Jag har bestämt hur många gånger jag ska träna i veckan. När jag inte hållt löftet så har det lätt till att jag har skämts, vilket har lätt till att träning blivit en ångestfyllt. Ångest vill man helst undvika. Reslutatet: Det blev ingen träning alls. Det blir en negativ spiral helt enkelt.
Idag ser jag det som så att all träning räknas. Om jag kommer igång en gång i veckan så är det bra. Om jag någon gång har ont i kroppen och kör kortare, eller mindre intensivt så är det helt fine! Att träna lite är bättre än att träna inget alls. Detta är nytt för mig och det har varit viktigt. 

- Vad har träning för fördelar? Jag är så mycket mer påläst idag om fördelarna med träning, framförallt vad det gör för psyket. (Visste ni exempelvis att träning kan få vissa hjärndelar att växa?) Nu handlar motion om helt andra saker för mig än att påverka hur jag ser ut. Jag tränar för att minska stressen, jag tränar för mitt humör, för mitt hjärta, för min hjärna, för minnes och inlärningsförmåga (och en rad andra kognitiva förmågor). Listan kan göras lång. En ide kan vara att läsa på lite och hitta dina anledningar till varför träning känns viktigt 

Jag ser träning som en livsstil och har ingen slutdestination: 
Just nu tränar jag inte för att uppnå ett visst mål. Jag tränar för att jag mår bra av det och jag tränar för att ta hand om mig och för att känna mig stark. Jag strävar efter balans. Med en sund livsstil kommer en stark kropp allt eftersom. Att tänka så har gjort att jag aldrig känner att dagen, eller veckan är "förstörd", jag måste inte vänta till måndag för att "starta om." 

The world is a book. If you don't travel you'll only read one page.

Jag kom på att jag inte delat några bilder från Karibien förra året! Min pappa och hans fru hade seglat till västindien och skulle vara borta i ett helt år. Och jag hade sån tur att få ledighet mellan två kurser just när pappa fyllde 50 år. Så jag bokade flygbiljetter till Guadeloupe och hälsade på dem tillsammans med Camillas barn. Vi var omringade av turkost hav i en hel vecka. Istället för att bo på hotell bodde vi på båten och vi matade små hajar om morgonen. Simmade med sköldpaddor. Det är fint att pappa kom och hälsade på under mitt utbytesår och nu fick jag lov att vara del av hans äventyr. Karibien vill jag verkligen tillbaka till en dag.
 

Välkommen till min blogg! Jag heter Eira, jag är 22 år och bor i Göteborg. Jag är inne på mitt andra år på programmet Psykologisk Coach där jag pluggar positiv psykologi och hjärnan. I min blogg skriver jag en hel del om vad vi kan göra för att må bättre med oss själva, främst genom att boosta självkänsla och självförtroende. Utöver det så delar jag med mig av vardagsliv, tankar, reflektioner, min kärlek för resande, och mitt distansförhållande till en Amerikan. Kontakt mig på: eiralj@hotmail.com