I love the smell of fresh ambition in the morning!

Heeej! Vill bara skriva så ni inte tror att jag tar en flera månaders lång break ifrån bloggen igen. Jag skyller min dåliga uppdatering på skolan. Jag lämnade skolbiblioteket åtta idag och mina ögon går i kors. Den lilla dyrabara tid jag har över dessa dagar orkar jag inte spendera på att producera ännu fler ord. (Idag har jag pluggat om vetenskap bakom hyptnos, hur coolt!?) Jag älskar att blogga men jag är så mentalt trött efter dessa dagar att jag knappt kan tänka klart. Som att min hjärna har träningsverk och jobbat för hårt, känner ni igen känslan? Just nu behöver jag: ett gigantiskt glas vin för att stilla nerverna och någon som matar mig med vindruvor helst. Alternativ B persiko-te och en fantastiskt bra serie i form av Scandal.
 
Sov riktigt gott fina vi. Blir bättre på att uppdatera när denna mördare till lärare taggar ner lite ;)
Puss! 
 
 
 

Feel-good strategi #3: Vision board

Jag tacka nej till en fest förra helgen, gick till bokhandeln och köpte ett stort papper, svängde förbi resebutiken och bunkra upp med resetidningar. Gick hem, öppna en flaska vin och gjorde årets vision board. Igår gjorde jag en till med Emelie bara för att det är så kul. Det blir väldigt konkret att se sina annars abstrakta drömmar och aspirationer i bild. Jag märker att mina vision boards ofta går i uppfyllelse, jag tror att de omedvetet sätter sig på hjärnhinnan. Det vi har omkring oss och ser varje dag, har större påverkan än vad vi tror. Det är därför jag aktivt vill få bort budskap som inte är bra för mig och ta in mer utav det som får mig att växa i rätt riktning.
Visionboards blir en tydlig måltavla, en bra påminnelse, och en fantastisk motivation när man har lust att sluta. De blir alltid så fina och livfulla att ha på väggen också! Ska försöka hitta svarta ramar till mina idag. De blev en mix av tropiskt klimat (Hawaii & Karibien), USA, träning, yoga, positiva skönhetsbudskap, mindre stress, vänskap, och en klick female empowerment.

 
 
 

Den vanligaste plastikoperationen 2015

Plastikkirugi är en sak som ofta debateras. Är man för, är man emot. Skulle du vilja ändra något?
Som i alla andra frågor så känner jag att vad som än gör andra glada, gör mig glad också. Men jag kan ändå inte låta bli att tänka att skönhetsoperationer är en quick fix för ett mycket djupare problem. Har man ett lågt självförtroende så tror jag inte att en operation är en hållbar och långvarig lösning.
Ofta sitter nämligen inte ärret i kroppen men i själen. Det är därför vi hör så många supermodeller som inte är nöjda. Och det är därför det är vanligt att bli beroende av skönhetsoperationer för man hittar bara fler fel. Jag vet själv att när jag för rätt många år sedan bantade till ett mer smalare jag, så var jag inte gladare för det. 
 
Varför jag börja tänka på det var för att jag läse en artikel från cosmopolitan. Statistik visar att bröstförstoring som alltid var störst 2015, no suprise. Men en operation som ökat dramatiskt är rumpimplantat. Om man lägger ut det så gjordes ett ingrepp i halvtimman i USA förra året. Sen år 2000 har rumplyft ökat med 252 %. 
 
Jag minns min glädje när fler kurviga tjejer som Kim Kardashian började ta över rampljuset. Äntligen! Men de ohälsosamt-smala idealen har ersatts av nya komplex; en enorm konsumption av waistrainers och rumpförstoringar. Och så där kommer vi väl hålla på, samhället kommer alltid ge oss nya kroppsformer att sträva efter. Trender inom platikkirugi kommer svänga. Dieter kommer variera. Men aldrig kommer det komma en trend som ser exakt ut som min kropp. Så uppgiften är att lära sig att ducka för omvärldens värderingar, och placera sin egen kropp som idealet. Annars kommer jag kastas runt mellan vad som är fult och fint från år till år. 

Ett viktigt steg för mig blev att lära mig att sluta förknippa hälsa, träning och mat till utseende - och istället hålla fokus på att göra sånt som är bra för mig. Att träna för att ta hand om min kropp och inte för jag hatar den. Att äta för att vara sund och inte för att gå ner i vikt. I och med att jag behandlade mig själv med respekt så växte min kärlek till mig själv. Hälsa borde vara en livsstil inte ett slutdatum.

Feel-good strategi #2: Meditation

Gooodmorgon sunshine! Jag sitter med en stor kopp kaffe och har precis gjort min dagliga 10 minuters meditation! Meditation är något som jag varit skeptisk till under många år. Allt som känns flummigt och alternativt faller inte så bra hos mig. Mamma är lite mer new age och vi hamnar alltid i bråk över teorier. Jag är varken spirituell eller religiös. Jag tror inte att på ödet, jag tror inte på en mening bakom allting, och jag tror definitivt inte på att universum kommer ge oss det vi önskar efter. Jag tror på människors förmåga att skapa en mening med allt som händer. Jag menar att våra liv och hur nöjda vi är med det är 100% vårt eget ansvar. 

Men det var inte alls det jag skulle prata om. Tillbaka till meditation. Jag tror det är min utbildning som övertygat mig om att detta ändå är otroligt bra att praktisera. Det finns mängder av forskning på hur meditation faktiskt påverkar hjärnan och förbättrar en lång lista med viktiga funktioner. När jag insåg det fanns det liksom inte en anledning längre att inte testa! Det man lär sig är praktiskt taget att bemästra sina tankar. Att ta 100% ansvar över sitt liv med andra ord skulle jag säga. Jag har mediterat 10 minuter varje dag i två veckor nu, och jag känner verkligen stor skillnad. Framförallt känner jag mig mer fokuserad och huvudet känns inte lika kaotiskt. Jag tänker mer klart, får lättare för koncentrera mig och göra klart, en sak i taget. Om man pluggar är detta aaaamazing.

10 minuter varje dag kan alla få in! Om man googlar på "best guided meditation" på youtube så kommer massa bra youtube klipp fram. Här är några av de många bevisade fördelarna. 

1. Minskar smärta
2. Minskar deprission
3. Minskar oro
4. Minskar stress
5. Minskar känsla av ensamhet
6. Ökar glädje
7. Ökar produktivitet
8. Ökar immunförsvar
9. Ökar förmåga att multitaska
10. Ökar koncentration
11. Ökar minnesförmågan
12. Ökar kreativitet
13. Ökar social kontakt och EQ (emotionell intelligens)
14. Ökar medkänsla
15. Ökar självkontroll
16. Ökar grå hjärnsubstans (AKA en mer hälsosam och bättre fungerande hjärna)
17. Ökar intelligens 
Källa

Välkommen till min blogg! Jag heter Eira, jag är 22 år och bor i Göteborg. Jag är inne på mitt andra år på programmet Psykologisk Coach där jag pluggar positiv psykologi och hjärnan. I min blogg skriver jag en hel del om vad vi kan göra för att må bättre med oss själva, främst genom att boosta självkänsla och självförtroende. Utöver det så delar jag med mig av vardagsliv, tankar, reflektioner, min kärlek för resande, och mitt distansförhållande till en Amerikan. Kontakt mig på: eiralj@hotmail.com